Børne- og Undervisningsudvalget
Nr. | Titel | Spørger | Minister | |
---|---|---|---|---|
S 496 10-01-2025 |
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at kommunerne fører tilsyn med deres egne dagtilbud? Læs: Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at kommunerne fører tilsyn med deres egne dagtilbud? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 481 10-01-2025 |
Hvordan vil ministeren sikre, at unge, herunder med indvandrerbaggrund, på en kommende EPX-uddannelse dannes i dansk kultur og danske værdier som ytringsfrihed, demokrati og kønnenes ligestilling, inden de skal ud og møde danskerne som f.eks. SOSU-assistenter, sygeplejersker og skolelærere, hvis de ikke undervises i historie, samfundsfag, religion og lign.? Læs: Hvordan vil ministeren sikre, at unge, herunder med indvandrerbaggrund, på en kommende EPX-uddannelse dannes i dansk kultur og danske værdier som ytringsfrihed, demokrati og kønnenes ligestilling, inden de skal ud og møde danskerne som f.eks. SOSU-assistenter, sygeplejersker og skolelærere, hvis de ikke undervises i historie, samfundsfag, religion og lign.? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 469 07-01-2025 |
Hvad er ministerens holdning til, at kommunale tilsyn ikke afspejler den hverdag ude i daginstitutionerne, som bl.a. blev afdækket af kvalitetsrapporten fra VIVE i 2023, hvoraf det fremgik, at knap 90 pct. af vuggestuerne ikke havde tilstrækkelig kvalitet? Læs: Hvad er ministerens holdning til, at kommunale tilsyn ikke afspejler den hverdag ude i daginstitutionerne, som bl.a. blev afdækket af kvalitetsrapporten fra VIVE i 2023, hvoraf det fremgik, at knap 90 pct. af vuggestuerne ikke havde tilstrækkelig kvalitet? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 467 07-01-2025 |
Vil ministeren være indstillet på at stille krav om, at tilsyn skal indeholde oplysninger om normering og personalesammensætning i daginstitutioner, sådan at både politikere og forældre har indsigt i denne virkelighed og kan basere deres beslutninger på denne indsigt? Læs: Vil ministeren være indstillet på at stille krav om, at tilsyn skal indeholde oplysninger om normering og personalesammensætning i daginstitutioner, sådan at både politikere og forældre har indsigt i denne virkelighed og kan basere deres beslutninger på denne indsigt? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 447 18-12-2024 |
Agter ministeren at leve op til sit ansvar som minister og sætte ind over for de kommuner, der har udviklet en ulovlig praksis, hvor det er en forudsætning, at elever skal have en diagnose, før de kan tildeles støttetilbud, og hvilke tiltag vil ministeren i givet fald iværksætte? Læs: Agter ministeren at leve op til sit ansvar som minister og sætte ind over for de kommuner, der har udviklet en ulovlig praksis, hvor det er en forudsætning, at elever skal have en diagnose, før de kan tildeles støttetilbud, og hvilke tiltag vil ministeren i givet fald iværksætte? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 426 12-12-2024 |
Hvad er ministerens holdning til aktivt at fremme skoleunderstøttende indsatser i civilsamfundet som Lær for Livet til børn i udsatte positioner? Læs: Hvad er ministerens holdning til aktivt at fremme skoleunderstøttende indsatser i civilsamfundet som Lær for Livet til børn i udsatte positioner? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 402 10-12-2024 |
Får de dårlige matematikresultater blandt piger i den nye TIMMS-undersøgelse ministeren til at genoverveje at implementere anbefalingerne fra ekspertgruppen om køns betydning for faglig udvikling, læring og trivsel, og hvilke andre tiltag planlægger ministeren i afkræftende fald at igangsætte for at adressere den bekymrende udvikling? Læs: Får de dårlige matematikresultater blandt piger i den nye TIMMS-undersøgelse ministeren til at genoverveje at implementere anbefalingerne fra ekspertgruppen om køns betydning for faglig udvikling, læring og trivsel, og hvilke andre tiltag planlægger ministeren i afkræftende fald at igangsætte for at adressere den bekymrende udvikling? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 401 09-12-2024 |
Vil ministeren sikre, at uddannelsespladserne på det nu lukkede AMU Vest fastholdes i samme geografiske område? Læs: Vil ministeren sikre, at uddannelsespladserne på det nu lukkede AMU Vest fastholdes i samme geografiske område? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 386 04-12-2024 |
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen tillader, at Helsingør Privatskole fortsat kan drive skole på skatteydernes regning, når det er dokumenteret, at piger systematisk undertrykkes i undervisningen gennem kønsopdelt bøn og påtvungen tavshed? Læs: Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen tillader, at Helsingør Privatskole fortsat kan drive skole på skatteydernes regning, når det er dokumenteret, at piger systematisk undertrykkes i undervisningen gennem kønsopdelt bøn og påtvungen tavshed? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 384 04-12-2024 |
Mener ministeren, at der er tale om et retssikkerhedsmæssigt problem, når det i nogle kommuner er en forudsætning, at elever skal have en diagnose, før at de kan tildeles støttetilbud, set i lyset af at dette klart strider mod gældende lovgivning?
Læs: Mener ministeren, at der er tale om et retssikkerhedsmæssigt problem, når det i nogle kommuner er en forudsætning, at elever skal have en diagnose, før at de kan tildeles støttetilbud, set i lyset af at dette klart strider mod gældende lovgivning? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 374 03-12-2024 |
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen tillader, at Helsingør Privatskole fortsat kan drive skole på skatteydernes regning, når det er dokumenteret, at piger systematisk undertrykkes i undervisningen gennem kønsopdelt bøn og påtvungen tavshed? Læs: Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen tillader, at Helsingør Privatskole fortsat kan drive skole på skatteydernes regning, når det er dokumenteret, at piger systematisk undertrykkes i undervisningen gennem kønsopdelt bøn og påtvungen tavshed? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 370 29-11-2024 |
Hvordan kan ministeren forsvare at fjerne opgørelsen af minimumsnormeringer på institutionsniveau med argumentet om at spare på administration, når ny kortlægning viser, at 68 kommuner har ti eller flere forskellige koncepter i spil på daginstitutionsområdet, hvor det for ti år siden gjaldt 26 kommuner, hvilket alt andet lige er en udvikling, der må betyde mere administration? Læs: Hvordan kan ministeren forsvare at fjerne opgørelsen af minimumsnormeringer på institutionsniveau med argumentet om at spare på administration, når ny kortlægning viser, at 68 kommuner har ti eller flere forskellige koncepter i spil på daginstitutionsområdet, hvor det for ti år siden gjaldt 26 kommuner, hvilket alt andet lige er en udvikling, der må betyde mere administration? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 349 27-11-2024 |
Synes ministeren, at indvandrerelever skal have positiv særbehandling i form af karakterrabat, og hvis ministeren ikke synes det, hvad vil han så gøre for at adressere problemet, som er velkendt? Læs: Synes ministeren, at indvandrerelever skal have positiv særbehandling i form af karakterrabat, og hvis ministeren ikke synes det, hvad vil han så gøre for at adressere problemet, som er velkendt? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 315 20-11-2024 |
Vil ministeren uddybe, om det er en del af regeringens politik, at nogle skoler uden for de større byer står til at miste taxametertilskud og i yderste tilfælde derfor må lukke som følge af regeringens finanslovsforslag? Læs: Vil ministeren uddybe, om det er en del af regeringens politik, at nogle skoler uden for de større byer står til at miste taxametertilskud og i yderste tilfælde derfor må lukke som følge af regeringens finanslovsforslag? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 280 13-11-2024 |
Mener ministeren, at det er rimeligt, at mindre landdistriktsskoler, der er vitale for at holde liv i lokalmiljøet, mister deres statslige tilskud og derfor må lukke, fordi de netop ikke lever op til et minimumskrav på gennemsnitligt 32 elever fra 0.-7. klasse i skolens tre sidste regnskabsår? Læs: Mener ministeren, at det er rimeligt, at mindre landdistriktsskoler, der er vitale for at holde liv i lokalmiljøet, mister deres statslige tilskud og derfor må lukke, fordi de netop ikke lever op til et minimumskrav på gennemsnitligt 32 elever fra 0.-7. klasse i skolens tre sidste regnskabsår? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 271 12-11-2024 |
Hvad er ministerens holdning til religiøse bederum, hvor man kan udøve religion på landets offentlige uddannelsesinstitutioner?
Læs: Hvad er ministerens holdning til religiøse bederum, hvor man kan udøve religion på landets offentlige uddannelsesinstitutioner? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 227 05-11-2024 |
Hvad er ministerens holdning til, at der ifølge Danmarks Lærerforening på 10 år er sket en fordobling af antallet af vikarer i folkeskolen, og hvilke konkrete initiativer vil ministeren igangsætte for at få bragt antallet af vikarer ned? Læs: Hvad er ministerens holdning til, at der ifølge Danmarks Lærerforening på 10 år er sket en fordobling af antallet af vikarer i folkeskolen, og hvilke konkrete initiativer vil ministeren igangsætte for at få bragt antallet af vikarer ned? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 220 01-11-2024 |
Mener ministeren, at skolerne har ressourcer nok til at hjælpe de alt for mange børn med dybt bekymrende højt fravær i folkeskolen? Læs: Mener ministeren, at skolerne har ressourcer nok til at hjælpe de alt for mange børn med dybt bekymrende højt fravær i folkeskolen? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 193 29-10-2024 |
Er ministeren enig i, at det er tåbeligt at flytte statslige arbejdspladser til Holbæk for kort efter at flytte dem tilbage til København, og hvad er ministerens holdning i så fald til at droppe regeringens planer om dette og i stedet arbejde for at skabe fagligt stærke miljøer med flere statslige arbejdspladser på børne- og undervisningsområdet uden for de store byer?
Læs: Er ministeren enig i, at det er tåbeligt at flytte statslige arbejdspladser til Holbæk for kort efter at flytte dem tilbage til København, og hvad er ministerens holdning i så fald til at droppe regeringens planer om dette og i stedet arbejde for at skabe fagligt stærke miljøer med flere statslige arbejdspladser på børne- og undervisningsområdet uden for de store byer? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 182 29-10-2024 |
Hvad er ministerens holdning til den bekymring, som organisationen Ligeværd rejser om kvalitetsaftaler om stu i artiklen på ligevaerd.dk »Kvalitetsaftaler om stu uden kvalitet«? Læs: Hvad er ministerens holdning til den bekymring, som organisationen Ligeværd rejser om kvalitetsaftaler om stu i artiklen på ligevaerd.dk »Kvalitetsaftaler om stu uden kvalitet«? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 158 24-10-2024 |
Mener ministeren, at det er vigtigt med en god lokal dækning af arbejdsmarkedsuddannelser i hele landet, og hvis det er tilfældet, hvad er ministerens holdning i så fald til, at AMU Syd i Ribe står til at lukke, mens aktiviteter centraliseres i Kolding? Læs: Mener ministeren, at det er vigtigt med en god lokal dækning af arbejdsmarkedsuddannelser i hele landet, og hvis det er tilfældet, hvad er ministerens holdning i så fald til, at AMU Syd i Ribe står til at lukke, mens aktiviteter centraliseres i Kolding? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 135 21-10-2024 |
Hvornår forventer ministeren, at man på uddannelsesstatistik.dk vil kunne se data over lærepladser fordelt på branche, og er ministeren indstillet på at overveje at videreudvikle platformen, så data om ophørte lærepladser også fremgår? Læs: Hvornår forventer ministeren, at man på uddannelsesstatistik.dk vil kunne se data over lærepladser fordelt på branche, og er ministeren indstillet på at overveje at videreudvikle platformen, så data om ophørte lærepladser også fremgår? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 85 10-10-2024 |
Mener ministeren, at det bare er ærgerligt for eleverne på de gymnasier, der berøres af det såkaldte justerede undervisningstaxameter, hvis justeringen fører til faglig ensretning, forringelse af naturvidenskabelige og sproglige fag og lukning af mindre studieretninger som græsk og latin, kreative fag eller naturvidenskab på højt niveau? Læs: Mener ministeren, at det er bare er ærgerligt for eleverne på de gymnasier, der berøres af det såkaldte justerede undervisningstaxameter, hvis justeringen fører til faglig ensretning, forringelse af naturvidenskabelige og sproglige fag og lukning af mindre studieretninger som græsk og latin, kreative fag eller naturvidenskab på højt niveau? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 82 10-10-2024 |
Hvad mener ministeren om de mulige konsekvenser eller fordele, hvis man beslutter fra regeringens side at nedlægge htx som en selvstændig ungdomsuddannelse?
Læs: Hvad mener ministeren om de mulige konsekvenser eller fordele, hvis man beslutter fra regeringens side at nedlægge HTX som en selvstændig ungdomsuddannelse? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 113 16-10-2024 |
Er ministeren enig i forslaget om at sænke eller helt at fjerne AMU-gebyret for seniorer på områder, hvor der mangler arbejdskraft? Læs: Er ministeren enig i forslaget om at sænke eller helt at fjerne AMU-gebyret for seniorer på områder, hvor der mangler arbejdskraft? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 84 10-10-2024 |
Vil ministeren bekræfte eller afkræfte, om ministeren påtænker, at flere elever skal tvinges til at gå på et gymnasium, som de ikke har lyst til at gå på, blot fordi regeringen ønsker en mere balanceret elevsammensætning? Læs: Vil ministeren bekræfte eller afkræfte, om ministeren påtænker, at flere elever skal tvinges til at gå på et gymnasium, som de ikke har lyst til at gå på, blot fordi regeringen ønsker en mere balanceret elevsammensætning? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 43 03-10-2024 |
Er ministeren enig i, at der ikke er behov for straf og sanktioner, men for mere fleksibilitet til at skabe gode børnefællesskaber, når skoler skal forebygge vold, mobning og hærværk, hvilket kræver en reel økonomisk investering? Læs: Er ministeren enig i, at der ikke er behov for straf og sanktioner, men for mere fleksibilitet til at skabe gode børnefællesskaber, når skoler skal forebygge vold, mobning og hærværk, hvilket kræver en reel økonomisk investering? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 19 01-10-2024 |
Hvilke konsekvenser forventer ministeren at den nye taxameterreform får for udbuddet af STEM-fag på A-niveau på landets gymnasier? Læs: Hvilke konsekvenser forventer ministeren at den nye taxameterreform får for udbuddet af STEM-fag på A-niveau på landets gymnasier? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 9 01-10-2024 |
Vil ministeren i forbindelse med eftersyn af SPS-systemet på erhvervsuddannelserne øge den støtte, som virksomheder kan få, og/eller den støtte elever og lærlinge kan få under læreophold i virksomheder? Læs: Vil ministeren i forbindelse med eftersyn af SPS-systemet på erhvervsuddannelserne øge den støtte, som virksomheder kan få, og/eller den støtte elever og lærlinge kan få under læreophold i virksomheder? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet | |
S 10 01-10-2024 |
Mener ministeren, at man bør integrere bæredygtig uddannelse som en central del af det pågående arbejde med fagfornyelse af læreplanenerne i folkeskolen og dermed fortsætte den positive udvikling, vi har set med udvidelsen af læreruddannelsens formålsparagraf, som nu inkluderer bæredygtighed? Læs: Mener ministeren, at man bør integrere bæredygtig uddannelse som en central del af det pågående arbejde med fagfornyelse af læreplanenerne i folkeskolen og dermed fortsætte den positive udvikling, vi har set med udvidelsen af læreruddannelsens formålsparagraf, som nu inkluderer bæredygtighed? |
Ikke fundet | Børne- og Undervisningsministeriet |